Instalacja gazowa BRC Sequent 24.11 jest systemem sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej przeznaczonym do samochodów z silnikami zasilanymi pośrednim wtryskiem benzyny.
Instalacja powstała w 2011 roku na bazie znanego i sprawdzonego systemu BRC Sequent 24.11, zachowując jego główne cechy tj. spójne komponenty, prostotę montażu i programowania. W BRC Sequent 24.11 zastosowano nową listwę wtryskiwaczy IN03 MY09 i szereg unowocześnień systemowych takich jak obsługa silników z funkcją Start&Stop i innowacyjny system dowtrysku benzyny w górnych zakresach obciążeń silnika. Rozwiązanie te pozwalają na obniżenie kosztów eksploatacji jak i ochronę silników z miękkimi gniazdami zaworowymi. Tak jak w innych systemach z rodziny BRC Sequent, wtrysk LPG następuje w kolektorze ssącym, dokładnie tak jak wtrysk benzyny. Instalacje gazowe BRC Sequent 24.11 są uniwersalne i można je zastosować do wszystkich silników benzynowych 2,3 i 4 cylindrowych: wolnossących o mocy do 150 kW i doładowanych o mocy maksymalnej do 200 kW . Do silników od 5 do 8 cylindrów proponowana jest instalacja gazowa BRC Sequent Plug & Drive (P&D). Instalacja gazowa oparta jest na systemie BRC Sequent 24.11 składa się z następujących podzespołów:
Instalacje gazowe BRC Sequent 24.11 są systemem typu szeregowego lub master & slave. Ilość gazu wtryskiwana do każdego cylindra jest liczona na podstawie czasu otwarcia wtryskiwaczy wyliczanych przez sterownik silnika, które są przekształcane na czasy wtrysku dla gazu, uwzględniając również jego ciśnienie i temperaturę. Instalacje gazowe BRC Sequent 24.11 przystępują w ten sposób do regulacji spalania gazu, utrzymując niezmienione strategie kontroli sterownika silnika, wykonując w rzeczywistym czasie optymalizację ilości paliwa w celu uzyskania spalania idealnego również z punktu widzenia zanieczyszczenia środowiska niezależnie od warunków zewnętrznych (temperatura itd.) i kaloryczności paliwa. Instalacje gazowe BRC Sequent 24.11 kontrolują wszystkie etapy funkcjonowania silnika, od minimum aż po najbardziej skrajne stany przejściowe jego pracy, utrzymując w każdym z nich strategie instalacji oryginalnej. W ten sposób uzyskuje się zawsze maksymalny poziom kompatybilności z każdym typem napędu i utrzymuje się zasadniczo niezmieniona diagnostyka kontroli silnika przewidziana przez producenta. Kompaktowy przełącznik firmy BRC, używany do pilotowania przełączania sterownika BRC Sequent 24.11, pozwala na działanie z uruchamianiem na benzynie i automatyczne przełączenie na gaz po osiągnięciu zadanej temperatury reduktora oraz funkcjonowanie wymuszone na zasilaniu benzynowym. W przypadku przypadkowego zgaśnięcia silnika, centralka automatycznie realizuje przełączenie na benzynę.
Instalacje gazowe BRC Sequent 24.11 opis elementów:
Reduktor ciśnienia gazu BRC Genius Max
Konstrukcja typu jednostopniowego membranowego
Ciśnienie regulowane: 120 - 180 kPa w odniesieniu do ciśnienia kolektora ssącego
Nie wymaga operacji oczyszczania. Po około 100 tys. km należy go regenerować
Maksymalna moc silnika, którą obsługuje instalacja gazowa BRC Sequent 24.11 z reduktorem BRC Genius Max: 200kW
Homologacja: R67-01
Sterownik – kontroler instalacji gazowej BRC Sequent 24.11
oparty na 16 bitowym procesorze z taktowaniem 32 MHz
Temperatura robocza: -40 °C + 105 °C
Sprawdzanie szczelności przez zanurzenie
Przestrzeganie norm samochodowych dotyczących zapobiegania zanieczyszczeniu i sygnałów wlotu/wylotu Napięcie robocze: 7 V ÷ 17 V
Steruje w pełni sekwencyjnie do 4 wtryskiwaczy
Odcinanie i emulacja wtryskiwaczy zintegrowane
Selektywne odłączanie wtryskiwaczy w celu lepszej diagnostyki
Obsługuje silniki z systemem Start-Stop
Innowacyjna funkcja VSR do silników z miękkimi gniazdami zaworowymi.
Funkcja Warm Up ułatwiająca przełączanie zimnego silnika
Homologacja: R67-01 - 2004/104/CE
Przełącznik "Push-Push"
Przycisk przełączania monostabilny SMD ø zewnętrzna 26 mm
Możliwość montażu prawie na płasko w kokpicie
Sygnalizator akustyczny (buzzer) - sygnalizuje kiedy instalacja gazowa BRC Sequent 24.11 przełącza się na benzynę lub na gaz
4 diody koloru zielonego do wskazywania poziomu napełnienia zbiornika gazu
1 dioda dwukolorowa zielona/czerwona do wskazywania rodzaju zasilania (gaz/benzyna)
Listwa z wtryskiwaczami BRC IN03 MY09
Impedancja: 1,5/1,7 Mh przy 20 °C
Temperatura: -40 °C ÷ 100 °C
Napięcie zasilania: 6 V ÷ 16 V
Wydajność do 47 kW na cylinder
Dzięki zmniejszonej rezystancji cewek
wtryskiwacz MY09 ma jeszcze krótszy czas zamknięcia, dzięki czemu wzrosła jego wydajność względem poprzedniego modelu.
Wtryskiwacz BRC IN03 MY09 występuje w trzech rozmiarach. Zapewnia to potymalne dopasowanie spalanej mieszanki.
Czujnik ciśnienia gazu BRC PTS 4,5 Bar
Ciężar: 22 gramy
Wymiary: ø= 24 mm, h= 64,5 mm z oprawkami Napięcie zasilania 5V
Zintegrowane gniazdko wtyczki przyłącza
Temperatura robocza -30 °C ÷ 130 °C
Zakres pomiarowy 0,5 ÷ 4,5 Bar
Filtr fazy gazowej BRC FJ1 HE
z wkładem
Straty obciążenia:
35 kPa przy Q= 18000 Nl/h powietrza
Stopień filtrowania: ß10 ÷ 75
Homologacja: R67-01